Schone Kleren Campagne en de Landelijke India Werkgroep deden samen onderzoek naar de werkomstandigheden in tien kledingfabrieken in Zuid-India waar gewerkt wordt voor Nederlandse merken. De kledingarbeiders die wij spraken ontvingen gemiddeld maar zo’n 90 euro per maand. Een derde van de arbeiders ontving zelfs minder dan het wettelijk minimumloon. Werkweken van 9 uur per dag, zes dagen per week zijn eerder norm dan uitzondering.

Onderdeel van de campagne was een petitie die door meer dan 10.000 mensen werd ondertekend. De handtekeningen overhandigde wij aan minister Ploumen. Zij beloofde dat bedrijven die zijn aangesloten bij het kleding- en textiel convenant met een stappenplan naar leefbaar loon zouden komen.

Nieuwsartikel over het leefbaar loon onderzoek:

Slechte omstandigheden kledingfabrieken: ‘Behandel ons niet als slaven’ – RTL nieuws

Draag je kleding van Nederlandse merken zoals CoolCat, C&A of G-Star? Grote kans dat die onder erbarmelijke omstandigheden is gemaakt in India. Althans, dat zeggen onderzoekers van de Schone Kleren Campagne (SKC). Zij bezochten tien fabrieken in Zuid-India. De 150 werknemers die door de onderzoekers in de fabrieken werden geïnterviewd,...

Nederlandse kleding uit ‘foute’ fabrieken – Zembla

Nederlandse kledingmerken als C&A, Coolcat, G-Star, MEXX en Scotch & Soda liggen onder vuur in verband met de arbeidsomstandigheden van textielarbeiders in India, waar ze hun kleding laten maken. Geen enkele fabrieksarbeider verdient een leefbaar loon. Ruim een derde heeft niet eens het minimumloon, constateert Schone Kleren Campagne en Landelijke...

‘Textielarbeiders uitgebuit voor Nederlandse merken’

Naaisters die in India kleding maken voor merken als C&A, The Sting en We Fashion verdienen niet genoeg om van rond te komen, blijkt uit onderzoek van de Schone Kleren Campagne en de Landelijke India Werkgroep. De kledingmerken herkennen zich niet in deze kritiek. (more…)

Tara Scally zet zich in voor een leefbaar loon

Tara Scally is coördinator en woordvoerster bij de Schone Kleren Campagne. Haar missie is dat mensen niet langer worden uitgebuit voor onze kleding en dat mensenlevens gerespecteerd worden. Zij gelooft dat ieder mens recht heeft op een degelijk bestaan, ongeacht waar- en onder welke omstandigheden hij of zij geboren is. Wij interviewden...