Bij lange werkdagen, hongerlonen en onveilige werkomstandigheden denk je al snel aan landen als Bangladesh of India maar ook in Europa worden mensen uitgebuit om onze kleding te maken. Schone Kleren Campagne bracht hierover de publicatie ‘Mythe van Made in Europe‘ uit.
De publicatie geeft een overzicht van de kledingindustrie in Oost-Europa en een korte samenvatting van twaalf landen: Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Georgië, Hongarije, Macedonië, Moldavië, Oekraïne, Polen, Roemenië, Servië en Slowakije. In totaal werken naar schatting zo’n 1,5 miljoen arbeidsters in deze twaalf landen.
Beeld: Zeppa
Flauwvallen van de hitte, werkweken van zestig, soms zelf honderd uur per week en intimidatie op de werkvloer, de Schone Kleren Campagne waarschuwt: ook in Europa is er sprake van uitbuiting in de textielindustrie. ‘Laat je niet misleiden door het Made in Europe-logo.’ (more…)
Waar denk je aan als je ‘Made in Europe’ in je kledingstuk ziet staan? Waarschijnlijk dat de kleding onder goede omstandigheden is gemaakt, dat kledingarbeidsters een fatsoenlijk loon betaald krijgen voor het werk dat ze doen en dat ze in een veilige fabriek werken. Helaas is dat niet het geval....
Voor de 2017 Green Issue van Marie-Claire vertelde ik over het rapport van Schone Kleren Campagne over arbeidsomstandigheden in Europese kledingfabrieken. (more…)
Radar maakte een uitzending naar aanleiding van onderzoek 'Labour on a Shoestring' van Labour Behind the Label. (more…)